הפוסט נכתב בגוף ראשון על ידי עמי חניא, מנכ"ל החברה, כי זו הדרך הכי טובה לכתוב סיפור 🙂
מתחילים בהתחלה…
הכל התחיל כשהייתי בצבא. אהבתי מאוד לאייר וליצור אנימציה וחיפשתי תוכנה שתאפשר לי להנפיש בצורה טובה יותר.
במסגרת השירות עברתי תפקיד והוצבתי במקום שבו היה לי המון זמן פנוי, וגם מחשב.
חיפשתי תוכנה שתאפשר לי לעשות אנימציה.
חבר שפגשתי די במקרה אמר לי שיש תוכנה שהוא שמע עליה. שם התוכנה היה פלאש (Flash) והחבר סיפר שזו הדרך היום ליצור אנימציה.
בפעם הבאה שהזדמן לי לצאת מהצבא, הורדתי את התוכנה ורכשתי גם ספר שמלמד אותה.
די מהר למדתי לאייר עם התוכנה וליצור אנימציה ויצרתי כמה דברים נחמדים מאוד.
בספר שלמדתי בעזרתו, כי לא היה עדיין אינטרנט כפי שהוא קיים היום, הופיעו כמה הסברים על האפשרות לכתיבת קוד בתוכנה.
התחלתי להעמיק באמצעות ספר שמתמקד קצת יותר בקוד והתחלתי לפתח משחקים להנאתי.
המשחקים הראשונים שלי
מכיוון שהייתי מחובר ליצירה ורציתי לחבר את המשחקים לעולמות התוכן, בחרתי ליצור את המשחקים הראשונים סביב נושאים שעניינו אותי, כאלה שחשבתי שיוכלו להועיל לעולם.
המשחקים הראשונים שיצרתי היו סביב חגים ואירועים במעגל החיים.
באותם הימים, האינטרנט היה ממש בתחילת ימיו, גם בהטמעה שלו בכל בית בישראל. את המשחקים שפיתחתי העליתי לאתר שורש שאותו הקים באותם הימים אחי הגדול, יניב חניא.
המשחקים משכו אליהם המוני שחקנים ששיחקו בהם ונהנו מהם.
משחקים פשוטים ולא מפותחים ברמה גבוהה, אבל הם עבדו!
מספר האנשים שנחשף למשחקים הביא אליי גם יזמים ובעלי אתרים שחיפשו בעצמם דרך לפתח משחקים.
אותם יזמים יצרו אתי קשר והתחילו להעסיק אותי בפיתוח משחקים בהזמנה.
משחקים לכל העולם!
פיתחתי באותם ימים עשרות משחקים לאתרים שונים, משחקים ששיחקו בהם מיליוני פעמים. יצרתי גם משחקים בעצמי שאותם פרסמתי באתרים פופולריים בארץ ובעולם, שזכו להצלחה כזו או אחרת (זה כבר סיפור אחר).
משהו פה חוזר על עצמו
כבר מתחילת הדרך היה ניתן לזהות מגמה מעניינת מאוד. כמעט כל מי שפנה וביקש משחקים חזר על אותן בקשות ופחות או יותר הזמינו אותם סוגי משחק.
את הפניות וסוגי המשחקים המבוקשים אפשר היה לחלק לשניים:
החלק הראשון: יזמים שרצו לשכפל ולפתח משחקים טרנדיים ואפליקציות שהיו פופולריות באותו הזמן.
עם אותם יזמים פיתחנו משחקים נהדרים!
המשחקים היו שכפולים עם טוויסט על משחקים ורעיונות שרצו באותה התקופה, ואנשים אהבו מאוד לשחק בהם.
החלק השני: לקוחות שביקשו תבניות שחזרו על עצמן של משחקים פופולריים ומוכרים.
משחקים כמו: משחק הזיכרון, משחקי גרירה, משחקי תפזורת, משחקי טריוויה, שעשועונים, תשבצים ועוד ועוד.
התבנית הראשונה שלי
ממש בתחילת הדרך, לפני כ-13 שנה, התחלתי לחשוב שאנחנו לא באמת חייבים לפתח משחקים מאפס ללקוחות אלו ויצרתי אצלי תבניות שרק עברו התאמות מלקוח ללקוח. דבר זה אפשר זמן פיתוח מאוד מהיר, תבניות שעבדו בצורה יציבה וחשוב לא פחות – מחיר זול משמעותית מפיתוח מאפס.
העבודה הבסיסית ליצירת תבנית היא הפרדה בין המנוע לבין התוכן כפי שהסברנו בפוסט הקודם, ואת הפעולה הזו עשיתי כבר אז.
ההפרדה הזו עזרה לתובנה משמעותית להגיע אחר כך, שהלקוחות יכולים בעצם לעשות וליצור את המשחקים בעצמם.
המחולל הקדמון
עם המחשבה הזו יצרנו לפני כ-8 שנים את המחולל הראשון שלנו.
הוא היה די פשוט ואפשר לשחקנים ליצור משחק תפזורת ומשחק הזיכרון.
באותם הימים התחלתי גם בפיתוח החברה הפרטית שלי וביוזמות נוספות.
ביחד עם היעלמות הפלאש מהעולם נזנח קצת גם המחולל בסבב הראשון שלו.
MalGames
לפני כ-4 שנים, בעקבות התפתחות חברת CloseApp והגדילה שלה, המשכנו לקבל עוד ועוד פניות לתבניות משחקים, ואצלי שוב התחיל לדגדג עניין המחולל.
החלטתי להתחיל ליצור את משחק השבת, שבו פיתחתי משחקים על בסיס תבניות, ואת התבניות חיזקתי והגמשתי בצורה משמעותית.
מעכשיו, כל לקוח שהגיע ורצה פיתוח על פי תבנית היה נכנס למשחק השבת, בוחר את התבניות הרצויות והיינו עושים לו התאמה לתוכן והעיצוב שלו.
מחולל נולד
פנייה מכמה לקוחות במקביל שרצו ליצור מספר גדול של משחקים על בסיס אותן תבניות אפשרה לנו לפתח את הגרסה הראשונה של ClapLab ולתת להם מענה, על מנת שייצרו ויפתחו משחקים בעצמם.
השם הראשון של המחולל היה MalGames, ובאמצעותו פיתחו ארגונים וחברות שונות אלפי משחקים.
קיבלנו תגובות נלהבות מהיוצרים של המשחקים שעבדו עם הגרסאות המוקדמות של המחולל, והן דחפו אותנו ליצור ולהפיק את ClapLab על מנת לשכפל את ההצלחה ולאפשר לכל אחד להיות יוצר משחקים בקלות.
בשנה האחרונה החלטנו לתת דחיפה נוספת למחולל המשחקים ועברנו מיצוב לבחירת שם מחודשת, מיתוג ופיתוח מעודכן של המחולל לקראת גרסה BETA 1.0 שאותה אתם מכירים.
אנחנו מקווים להשלים בחודשים הקרובים את ClapLab 2.0
שבאמצעותה נגשים את החלום שהתחיל לפני 15 שנה.
את החלום נגשים בעזרת המשתמשים והיוצרים הנהדרים שנכנסים ל-ClapLab ומדהימים אותנו כל פעם מחדש במקוריות שלהם.