אחת המשימות הכי קשות ומשמעותיות ביצירת תוכן במחולל המשחקים היא להתאים את התוכן שאותו רוצים להעביר אל התבנית ה"נכונה".
לצורך הבהרת העניין, בחרנו לכתוב את הפוסט בסגנון של ראיון וזאת על מנת לאפשר כתיבה ברורה וחדה יותר.
ה"ראיון" והפוסט נכתבו על ידי עמי חניא – היזם של ClapLab ומומחה משחוק.
עמי יוצר ומתאים תבניות לתוכן יותר מעשרים שנה.
שאלה: מהי מטרת המשחק בתוכן פדגוגי?
לפי התפיסה והניסיון שלי ושל החברה בשטח אפשר להתייחס למשחק בכמה אופנים:
משחק לתרגול וחזרה –
אולי הדרך הכי קלה לשילוב משחקים – להכניס את המשחק לשיעור כחזרה מהנה על חומר שנלמד, ושימוש בשאלות עצמן כחידוד של הדברים החשובים ביותר בתוכן שאותו נרצה להעביר.
משחק ללמידה של חומר חדש –
מטרה מאתגרת יותר ליוצר המשחק, שמצריכה ממנו הרבה יותר חשיבה ובנייה נכונה של התוכן,
ואולי גם שילוב של הנחיה בזמן המשחק.
במשחק ללמידה מחודשת קל יותר להשתמש בחומר שהוא חומר לשינון.
בחומר שהוא יותר לימודי ומחשבתי ההמלצה היא ליצור מערך שהמשחק הוא חלק ממנו, או לבנות מערך משחקים שילמד את החומר בצורה הדרגתית.
בחינה באמצעות משחק – שימוש די דומה לתרגול.
עם זאת, מכיוון שמדובר בבחינה, צריך לבחור תבנית שבה המיומנות המשחקית הנדרשת
אינה פוגעת ביכולת השחקנים להראות את הידע שלהם בתחום.
יש גם אפשרות טובה מאוד למלמדים וללומדים – ליצור בחינה באמצעות משחק מבלי שהצד הנבחן יודע שהוא במבחן.
כך מנטרלים את הלחץ וההתנגדות של הנבחנים כלפי "מבחן", כשבאותה עת
המלמדים יכולים להסיק מסקנות על רמת הידיעה של הלומדים.
שאלה: איך ניגשים לתוכן שרוצים לִמְשַׂחֵק?
בשלב ראשון אני ממליץ לסרוק את התוכן שאותו רוצים להציג כדי להכיר אותו בצורה טובה.
אחרי היכרות טובה עם התוכן אפשר להתחיל לחשוב לאיזה סוג משחק הוא יכול להתאים.
עוד לפני זה צריך לחשוב על פרמטר נוסף שהוא קהל היעד,
מיהם השחקניות והשחקנים שישחקו במשחק שניצור.
אחרי שאנחנו יודעים מהו התוכן בצורה נאותה ומבינים מיהו קהל היעד,
אפשר לסרוק את התבניות הקיימות ולהתחיל להתוודע באופן ראשוני
לתבניות שמשתלבות טוב עם התוכן שרוצים.
הגישה הכללית שלי ביצירת תוכן משחקי והתאמה היא:
- מדד ראשון הוא מידת הקלות שבה יוכלו השחקנים להתחבר אל התוכן וכמה כיף יהיה להם בזמן המשחק, כי משחק ללא הנאה הוא בעייתי.
- המדד השני הוא לחשוב על הנקודות החשובות בתוכן שאותן נרצה שהמשחקים יכירו וילמדו.
- המדד השלישי הוא התאמה של הכיף והתוכן אחד אל השני בתבנית הנכונה, והתאמה של התבנית לקהל היעד.
יש תבניות שהן ילדותיות יותר וגם אם הן נכונות הן לא יתאימו לקהל בוגר, ויש תבניות שיש בהן מלל רב וזה מקשה על קהל צעיר יותר, וכן להפך.
שאלה: בהמשך לתשובה על אופי התבניות, למי בכלל מתאים לשחק בלמידה?
תמיד צריך לזכור שכולם אוהבים לשחק! כל אחת ואחד בכל גיל אוהבים לשחק. המעטפת והתוכן צריכים להשתנות אבל כולם מתחברים ורוצים משחקים.
במשחקים שפיתחנו במחולל ובכלל משחקים שחקנים בכל הגילים, מכל שכבות האוכלוסייה ובכל רמה. מהנדסים בחברות הייטק ואפילו שופטים עליונים השתתפו בהנאה רבה במשחקים שפיתחנו גם למען גני ילדים.
המשחקים משלבים אתגר וידע, ולכן אם יהיו מותאמים לקהל היעד והקהל יחווה את המשחקים ככאלו שמכבדים אותו הוא ירוץ לשחק וייהנה מאוד מהמשחק ומהלמידה.
שאלה: האם יש פרמטרים נוספים בבחירת התבנית?
כמובן, יש הרבה פרמטרים ולכל יוצר תוכן יש שיקולים שונים בבחירת התבנית והתוכן.
עם זאת, שני פרמטרים משמעותיים במיוחד הם הזמן והמקום.
פרמטר הזמן – כמה זמן יש לנו לשחק? אם יש לנו זמן מועט למשחק נבחר תבניות מהירות יותר ותבניות שבהן השחקנים יסיימו את המשחק במהירות.
פרמטר המקום – איפה השחקנים ישחקו במשחק? האם זה יקרה במחשב שלהם? בטלפון החכם?
ואולי הם בכלל משחקים את זה כקבוצה ויעדיפו משחק קבוצתי או פרטני שאותו נקרין לכולם?
שאלה: בחרתי תבנית ויצרתי התאמה לתוכן. איך יודעים שהיא נכונה?
הדרך הטובה ביותר לבחון תוכן פדגוגי, ובוודאי משחקים, היא לנסות אותם!
רק אחרי ניסיון נוכל לדעת אם הם טובים או לא.
הנבחנים הראשונים לתוכן הם היוצרים עצמם. אם אתם יוצרי תוכן פשוט שחקו במשחק בעצמכם.
הרגישו אם הוא טוב, אם הוא מעביר את החומר, אם אתם נהנים.
לאחר מכן מומלץ להעביר את המשחק לאנשים אחרים, אולי שותפים למיזם, לבית הספר או לנושא הבחינה.
ולבסוף, לצפות במי שהם קהל היעד בזמן המשחק באופן פיזי או דיגיטלי.
אנחנו בודקים את המשחקים באמצעות גוגל אנליטיקס וניתוח של זמן משחק וסיום המשחק של השחקנים.
המדדים האלו עוזרים לנו לזהות תבניות מוצלחות ותכנים מוצלחים.
תמיד מומלץ להקשיב לפידבק, לתקן לשפר ולשנות עד שהמשחקים עובדים. גם משחקית וגם פדגוגית.
לפעמים כדאי לנסות תבניות שונות על אותו התוכן ולבדוק איזו מהן עובדת יותר.
שאלה לסיום: מהי התבנית האהובה עליך מכל התבניות שקיימות היום ב-ClapLab?
כמו תמיד, אפשר לומר שכולן היו בנותיי. וכולן חביבות.
עם זאת, בבחירה של תבנית, משחק הפאזל הוא האהוב עליי מכיוון שהוא משלב בין מיומנות של הרכבת הפאזל ובין מענה על שאלות.
וגם בצד הוויזואלי שלו, כמו הרבה תבניות אחרות שמשלבות תמונות, יש בו כיף מיוחד ונעים.
בתבניות המשחק הקבוצתיות אני מאוד אוהב את הפיצוחים, או לחלופין את האיקס עיגול,
וזאת מכיוון שהם משלבים אסטרטגיה עם הידע שנדרש מהשחקנים.